torsdag 9 februari 2012

Sy en fleecefodrad scarf

1. Börja med att skriva ut mönstret, ska passa en A4 sida (du måste spara ner bilden i din dator först)! Ska så småningom lägga ut filen som pdf, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga ännu. Hoppas det fungerar såhär tills vidare.....

2. Klipp bak och framstycke utifrån mönstret, glöm inte att lägga till sömsmån!

Förslagsvis kan man ta jersey eller velour till framsidan och fleece till baksidan

3. Lägg tygstyckena räta mot räta och vändsy utefter turkos markering i mönstret.

Sy med overlock eller hushållsmaskinens fuskoverlock..

4. Vräng scarfen och peta ut hörnen ordentligt. Sy ihop scarfen med overlockmaskinen eller med hushållsmaskinens fuskoverlock eller sicksack.


5. Sy fast kardborreband i kanterna, jag brukar lägga kardborren ner för att kunna justera scarfen så den sitter bra runt halsen.


Använd gärna mönstret till att sy till dina nära och kära, men jag undanbeder er att använda det till försäljning! Skulle vara kul om jag får se bilder på de scarfer ni sytt utifrån mönstret, länka gärna till era bloggar om ni publicerar!



4 kommentarer:

  1. Snyggt med en instruktion vännen!!
    Jag skulle gärna jobba som florist. Älskar blommor och att arbeta med arrangemang! :) Vi skulle kunna gå en kurs ihop någon gång för jag har ju inte så mycket teknik bakom direkt. ;)

    SvaraRadera
  2. Här kommer länk till scarfen jag sydde: http://stickavirkapyssla.webblogg.se/2012/march/mysig-vinterscarf.html

    Tack för mönstret!

    SvaraRadera
  3. Tack för bra mönster!
    http://heavenhands.blogspot.se/2013/04/varjacka.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så kul att se! Tack för att du delger och scarfen blev superfin på en liten sötnos!!

      Radera