tisdag 21 februari 2012

Semmelmuffins!

Dagen till ära har jag bakat semmelmuffins! Ville testa något annat än vanliga traditionella :) Var och inhandlade ett muffinsträd igår som vi fick provat idag. Alma ska ha det på sitt smurf- & cupcakeskalas om några veckor, det är rosa och jättefult men meningen är att det ska bli en leksak när kalaset är över, då har jag tänkt sy cupcakes att leka med.

Receptet har jag tagit från den lokala blaskan Härryda posten. Dock har jag fyllt muffinsen med hemmagjord vaniljkräm istället för mandelmassa vilket var supergott!

Muffins
200g smör
3 dl mjölk
3 dl socker
3 ägg
6 dl mjöl
3 tsk bakpulver
1/2 tsk kardemumma (Jag kommer ta minst det dubbla nästa gång eftersom det nästan inte gav någon smak alls!)

Fyllning
150 g mandelmassa + 2 msk grädde
2 1/2 dl vispad grädde
florsocker

12 st stora formar

1. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda smör och mjölk och vispa ner i äggblandningen. Blanda mjöl, bakpulver och kardemumma och vänd ner i smeten.

2. Fördela smeten i formar. Grädda i 20-25 minuter i 175 grader.

3. Svalna. Skär av "sneda" lock och gröp ur lite. Blanda grädde och mandelmassa till fyllningen och fördela i muffinsen. Vispa grädden ganska fast och spritsa den över fyllningen. Sätt tillbaka locken lite på sniskan och avsluta med att sikta florsocker över. Muffinssemlor är godast kylda.



2 kommentarer:

  1. Åh va sött!! Det där kommer att bli en toppenleksak sen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas vi :) Har du något bra recept jag kan använda mig av när jag bakar cupcakes till kalaset?

      Radera